rVd's GrEEtinG...

">

rVd's GrEEtinG...

Ahad, 4 Disember 2011

Kita Satu

Sering ku bertanyakan
Di manakah hatimu sayang
Kian lama ku simpan
Penyesalan cinta dalam diam

Sampai bila harusku pendam
Layan cinta dan perasaan
Dengan lafaz ku bisikkan

Chorus:
Kita telah ditakdir bersama
Teman hidup di dunia
Malam siang kita jadi satu
Kerana engkau adalah milikku

Pegang tanganku seeratnya
Dunia ini berputar ligat
Mengapa harus ada sesal
Andainya tersungkur tetap bersama

Sampai bila harusku pendam
Layan cinta dan perasaan
Dengan lafaz ku bisikkan

Ulang Chorus 2X

Kerana engkau adalah milikku



Jumaat, 23 September 2011

Indiekah Anda...?!



As salam w.b.t n hola2x everybody. Wassup bro?? Aper ccelup??! Untuk karutan kali neh Rehlah Pencari Elmu_tiada sempadan geografi ingin berkongsi beberapa lagu hot lagi meletopss drp band2x indies yang Rehlah Pencari Elmu_tiada sempadan geografi rasakan memang mnjadi siulan dan kegilaan kebanyakan muda-mudi zaman kini. Dengarkanlah….! Payungilah keringat mereka, at least mereka taw cri makan sndri n x mnjadi biawak idop kpd family mmasing….! Penting SKALI, diorang x terlibat ngan gjala sooooo sial terrrrrrr……!


video
MUH- POKOK

video
GSM- HILANG RASA CINTA

video
BITTERSWEET- CERITERA

video
PESAWAT- HITAM

video
AZLAN & TYPEWRITER- ANUGERAH


video
HUJAN- KAU HARUS ADA

(LAGU KENE SKIP BRO, N DGR PENOH, BUKAK JAK YOUTUBE)

IndieKan jiwa anda…!
Bebaskan minda anda….!
Merdekakan fikiran anda.....!
N….!
Rajin2xlah mendengarkan X_FM untuk halwa telinga anda…!
Hehe…
Selamat mendengar…..!

Khamis, 15 September 2011

KONVOI...

Assalamualaikum wbt…

Lame plop rasenyer blog ni ‘terabai’, berseason da kowt. So, sementara masa blom lagi suntuk, aQ ade sdkt karutan nk share ngan korang. Al-kisahnya tentang KONVOI klik Klate n KONVOI dtg blk ke UPSI.

          Kalo org laen sibuk mengeBOOK tkt flight, tren or bus, kami berduabelas orang plop, sebuk mengupgrade ‘isteri’ masing2x. Ye la kan, nk jln jauh ni, prestasi ‘isteri’ WAJIB pada thp yg palim optimum, xkn la sblm separuh mase da ‘pancit’ kot.

          Ade 2 jln utama utk blk ke Klate. 1st dr  Tg Malim- K Kangsar- Ipoh- Lenggong- Grik- Jeli- Tnh Merah (437 KM), n yg ke-2 plop dr Tg Malim- Tapah- Cameron Highlands- Lojing- Gua Musang- K Krai- Machang- Tnh Merah (444 KM). Minyak motor?? Jimat jew, ade la dlm RM 25 sorang, n masa??? Depend!!! Tp yg kompom lbh la 9 Jam ‘isteri’ tu kno beraksi. Kalu x 110km/ j, alamat shari suntuk la kami kt atas jln tu. N stkt hari ini, spnjg kiteorang brkonvoi, alhamdulillah xde lagi la peristiwa yg x diingini terjadi, n hrp2xla peristiwa yg x diingini sentiasa menjauhkn diri drp kiteorang. Ameen99X.....!!!

          Okla, itu shj dlu kowt buat mase ni, idea da ‘cramp’ maaa,, 4 bln da x terasah nie.. Sekian, jumpe d laen kalam.




 








video

Selasa, 9 Ogos 2011

K.E.R.J.A.

       Aphabhela usia da mencecah puluhan tahun, semua orang akan bercakap tentang kerja, xkesahla kerja makan gaji or kerja sendiri, asalkan semOnya mendatangkan duit. Kalo cikgu dengan kapurnya,, opppss marker da skrg (kan Cg Fawiz Bakri?!), kalo doktor dengan stetoskopnye, petani pula dengan cangkulnya manakala penyanyi dengan mikrofonnya serta segala macam pekerjaan asalkan semOnya Halalal Toyibban. Kumpulan MUH sendiri pom (band Indie ag, jiwa gue ni dHer..) mengabadikan abjad K. E. R. J. A, tapi siap digandakan ag (gandaan penuh gitu) dalam lgu mereka menggmbarkan ketaksuban trhdp kerja. Antara bait2x liriknya yang aQ dpt ingat adalah:

                                                  Ha... pening kepala...
Memikirkan tak ada kerja...
TANAM ANGGUR... diploma
Ah gantung DI DINDING saja...

Ooo, lega rasanya...
JAWAT kerja pegawai pemasaran...
Di Pertama...
Rupa oh rupa2 nya...
Kerja AM saja...

Chorus:
La la la
Hari hari kerja...
La la la
Bosan dengan kerja
La la la

Hidup harus kerja... kerja...

       Diringkaskan cerita, nukilan aQ kali ni adalah berkisarkan tentang Stesen Minyak Caltex Sri Salor yang trletop berseBlahan Lebuhraya Salor- Kota Bharu, kira2x 16.5KM dr rumah aQ, aQ sukat gune meter moto gua Bro, kalo meter tpu, tpu jugopla Aq (Lubuk “berlian” gua ni dHer untuk 2 bulan... Lubuk berlian kew?!) hahahaha!!! Family CalteX kitorang ada lah dLm 15 orang, 2 org kerani, 2 orang supervisor & selebihnya adalah cashier n jurupam. aQ plop bertindak sbg jurupam bertauliah. Antara dialoQue harianQu:

          “yea bang/ kak... brape puluh?
          “RM 30 deQ...
          “PENOH deQ, byr sni or kt dalam?!
          “Bla... bla.. bla..
          “Terima Qaseh bang/ kak”...

         N kt sini jugolah aQ dapat berinteraksi dengan pelbagai ragam manusia. Ada yang O. K, ada yang K. O. Ape2xpom normal la tu perangai manusia lagu tu. Kalo dop gak, x merioh plop hidop neh!!!!

        Next plot plop, kite kkecek pasal gaji. Ada orang memilih sGt, asal gji ciput, xnop plop bekerje, relow dop sjow drp ade income tiap2x bulan. aQ nie plop, Xkesahla muroh ke, mahal ke, jnji keBohsanan selama 4 Bln nie dpt dimanfaatkan dengan sebaiknya. Gaji aQ kt sni bolehla tahan.. Tiga angka gitu n kalo diconvertkan dalam matawang Rupiah Indonesia, cecah jugopla nilai jutaan rupiah Indonesia. Pe tidopnya 100 Rupiah = 0.00351 Sen... Wowwwwww, i’m 2 millions RUPIAH man!!!!


          
        Okeh, seterOsnye ambo nk gtau pasal shift. Pada mulanya stesen ni beroperasi 24/ 7.. (24  jam n 7 ari seminggu), shift pagi, ptg n mlm, tetapi kerna menghormati kemuliaan bln RAMADHAN, shift mlm ditangguhkan n diposponekan dlu wt sebulan. Kalo pgi, kitorang mula pd jam 0700- 1500, ptg 1500- 2300 n mlm plop pd jam 2300- 0700 keesopkan harinya. Yang menariknya, sblm shift mlm ditangguhkan, aQ sempat jugopla menuang minyop ke dlm tangki ketika ramai orang enak dibuai mimpi.. (mimpi “kering” o mimpi “basah”, WALLAHUALLAM....) Istighfar3X!!!!!! Subhanallah, Walhamdulillah, Walailla ha illallah, Allahuakbar.... Petidopnya, ade antara staf yang aQ tnyo, pernah dop keje shift mlm, ade yg x pernah pown, even da dekat sthun keje pom. aQ plop usia keje br jew 3 ari, da dpt rse ketiga-tiga shift. Agak2x Rafael Nadal, Usain Bolt, Michael Phelps or Lionel Messi bleh lawan X??!! Ngeh3.99X.....

        Okla, stkt tu jew kowt dlu untop mase neh, nk citer lebeh2x nti, takut hilang plop nilai EKSKLUSIF yg ade pda ‘budop pam’, macam dunia bru aQ skrg neh... hahahahaha!!!! Sblm tu, ni la suasana kerje kt CalteX Sri Salor, Lebuhraya Salor- Kota Bharu yg aQ mampu terjemahkan dalam bentop gambar yang originally aQ snap kt 
stesen.  






                                  Partner aQ, Mark Jue...


                                           'dipping' minyak wif abg2x RELA...

                                     Mesin waktu yg di"mark" oleh mereka2x yg shift
                                           Pagi...

                                          Petang...

                                       Malam... (Dtg kene awal bro,, bru pekerja berDisiplin...)
                                                     
i-Salor City.....


Kpd Ct Hajar Yusoh ni la gmbr keh brBju korporatkan Caltex, spesel ntuk Oak!! kah89X...




Terima Qaseh, bersua di laen kalam...
As salam W.B.T...

           




       







          

Sabtu, 9 Julai 2011

KISAH DUKA BUATMU...

Wanita Melayu Terakhir: Ana Raffali...

       Pada pagi yang gelap, terjadilah satu peristiwa yang menggembirakan aku pada saat itu. Pada mulanya aku tidak mengenali dirimu tetapi selepas itu dalam diam aku mencintaimu. Aku dilanda cinta gila. Kurasakan duniaku sepi tanpa kehadiranmu. Kau harus ada di mana tempatku berada. Oooooo (tetibe). Dari sehari ke sehari, aku semakin terpaut sayang padamu. Kuidamkan rindu dan terus memendam rasa. Kerinduan yang brutal menyelubungi diriku. Tapi, pada siapa aku boleh lepaskan kerinduan ini, pada kayu? Pada meja? Or pada keyboard? Benda-benda ni bukan boleh pakai.

       Biar betul cintaku tersimpul rapi khas buat dirimu seorang. Mungkinkah terjadi dikau akan kumiliki kerana dikaulah orang yang kusayang. Lantas kuciptakan lagu untukmu untuk meluahkan perasaan cinta yang tersirat nun jauh di sudut hatiku. Bahagia!! Dunia ini kurasakan bagaikan aku yang punya. Penantianku berbaloi apabila aku berjaya mengajakmu 'dating' pada mesin waktu 1700. Ketika ini, inginku melompat lebih tinggi kerana aku terlalu chinta padamu. Aku telah terjerat dalam jerat percintaan. Aku menyatakan yang aku terlalu fanatik dan dekat padamu. Situasi keterujaan bertemumu menyelubungi diri ini.

       Pada babak pertama (tetibe teringat kt OST Juvana), taman rashidah utama menjadi saksi pertemuan kita. Chantek, vogue spontan kata-kata tersebut terpacul keluar daripada mulutku. Berdebar, dub dab dub dab, gerak hatiku bermonolog. Yup, kau sememangnya gadis semasa yang kucari. Bait-bait khatimah cinta yang kucipta hampir seminggu kuluahkan padamu. Kalau berpacaran, jangan tunggu lama-lama, kalau dah berkenan jumpalah ayah dan mama (tetibe).

       Demi cinta suci, aku sanggup bersamamu tetapi kau tergamak mengecewakan aku. Aku rasakan syurga di hati kita musnah. Ku beranggapan kaulah wanita seluruh dunia yang mampu memberi cinta sempurna bagiku, tetapi kasih kita hanya di mata, bukan di hati, jantung mahupun paru-paru. Hujan bunga di Kuala Lumpur, tragis, kau sememangnya raja drama yang terbaik!!! Menyesal kuakui tak terima cintamu dan kini engkau pergi meninggalkan hidupku. Tanya sama pokok, apa sebab goyang, nanti jawabnya angin yang goncang (tetibe).

     Kini rinduku tiada berteman, lalu kusapu air mata perpisahan. Biso Bonar, seksa, pedih apabila cinta didusta. Maklumlah kau sudah ada pengganti mahligaimu dari air mataku. Pengalaman ini membuatkan aku fobia dan tidak sanggup untuk bercinta lagu. Bukanku mengungkit diriku kiranya kau terasa. Owwwwhhhh, ANA RAFFALIku!!!!!! Haha3.87X!!


















































































































































































Rabu, 6 Julai 2011

MEMBER SEJATI

Member sejati,
Bukan senang nak dicari,
Kalau ada pun,
Bukan senang nak kita temui,

Member sejati,
Tak pilih bulu,
Dia bergembira,
Apabila sahabatnya gembira,
Dan turut berdukacita,
Apabila sahabatnya ditimpa bencana,

Member sejati,
Memang mengerti,
Setiap yang terjadi,
Pasti ingin diketahui,
Niatnya bukan nak “busybody”,
Tapi untuk meringankan,
Beban di hati,


Memang best giler,
Bila ada member sejati,
Semua rahsia bagai ingin dikongsi,
Tapi kadang-kadang,
Ramai yang iri hati,
Coz member sejati,
Sentiasa di sisi.


Sbhgn drp UPSI Geo Batch 09/10...

Seismic FC...

Mustang FC...

Infiniti FC...

Ahmoi Chanteq dr T'Ganung...

3 Dara Pingitan: Aja, Sarah, Tuty...


Selasa, 17 Mei 2011

Aku Budak Kampung

Aku budak kampung
Walau dalam serba kekurangan
Tetapi aku bangga
Kerna di sini
Mengajarku erti sebuah kehidupan.

Kampung Galok, Pasir Mas, Kelantan, itulah kampung tumpah darahku. Even kampung ni kampung yang berada di kawasan luar bandar, tetapi kampung ini mengajarku erti sebuah kehidupan. Hidup tidak sentiasa mudah!!!! Itulah pengajaran berguna yang kuperoleh sepanjang menjadi anak kepada sepasang keluarga petani dalam usaha untuk membesarkan kami sembilan beradik. Keluar pagi, balik petang. Kais pagi, makan pagi, kais petang, makan petang. Dua peribahasa berkenaan sudahpun dapat menggambarkan kesusahan kedua-dua ibu bapa membesarkan kami semua. Namun, hasil berkat kesabaran dan kegigihan mereka, kini kami sekeluarga telahpun keluar daripada kepompong kemiskinan. Lima daripada sembilan adik beradik kami telahpun menjejakkan kaki ke menara gading manakala dua lagi masih bersekolah.  Kata-kata keramat daripada ibuku:
“chu belajar la elok-elok
Chu jangan sia-siakan pluwe ni
chu blaja la rajin-rajin
chu buatlah yang terbaik untuk diri sendiri
mek ngan ayoh xdop benda nak wi
cukuplah hanya mek ayoh ata chu g skoloh”.

Kata-kata keramat ini akan kuingati sampai bila-bila kerana kau ibu bapaku. Jerih perihmu akan berbalas suatu hari nanti. Ibu kasihmu membawa ke syurga, ayah kasihmu sepanjang masa. Diringkaskan cerita, kehidupanku di kampung halaman banyak ditunjangi oleh pengalaman yang tidak akan mungkin dapat kulupakan. Seperti jua kanak-kanak lain, aku ni agak nakal dan degil semasa kecil. Jadi, aku ni memang membawa banyak mengundang masalah kepada keluarga, terutamanya ibuku dan telingaku ini jugalah menjadi medium untuk ibuku melepaskan geram.

Antara pengalaman yang tidak dapat kulupakan adalah semasa musim tengkujuh. Kampungku seringkali dinaiki oleh air banjir, jadi inilah peluang keemasan yang tidak akan aku lepaskan setiap kali banjir melanda iaitu bermain air banjir. Seronok sungguh dapat bermain air banjir kerana aku seringkali berfantasi dapat berenang-renang di dalam kolam renang. Jadi kuibaratkan air yang bertakung semasa musim banjir bagaikan sebuah kolam renang yang luas. Oleh hal yang dimikian, aku dan kawan-kawan sekampungku menjadikan lopak-lopak air yang terbentuk ini sebagai platform untuk melepaskan gian bermain air. Lucu juga apabila dikenang semula pengalaman yang tidak mungkin berulang kembali itu.

Selain itu, kedua-dua ibu bapa juga merupakan petani yang gigih. Selepas selesai menoreh getah dalam pukul 1000, mereka berdua seterusnya akan mengerah keringat membanting tulang empat kerat di ladang (xde la ladang jugop, tanah sekangkang kera jew) berhampiran dengan rumahku. Pelbagai tanaman yang mereka tanam. Antaranya tembakau, ubi keling (ubi yang ditanam di Kelantan jew kot), jagung, ubi keledek, ubi kayu, sayur-mayur dan tidak terkecuali padi sawah. Alhamdulillah, Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, sekiranya ada lebihan tanaman ini, kedua-dua ibu bapaku akan menjualnya kepada orang kampung. Hal ini sedikit-sebanyak mampu menambahkan pendapatan kami sekeluarga memandangkan keperluan perbelanjaan persekolahan kami adik-beradik yang semakin meningkat saban hari. Namun kini, kedua-dua ibu bapaku tidak lagi bergiat aktif dalam kegiatan ini, tetapi tidaklah “menggantung cangkul” 100%, sebaliknya kegiatan pertanian ini hanya dilakukan pada waktu petang sahaja.


Tu jew la kot, aku mampu tulis sebagai mukadimmah untuk entry “Aku Budak Kampung” buat kali ni. Bersua di lain kalam. Huhuhu. Tapi sebelum tu, tengok-tengok la yea gambar kat bawah nie, origanally aku snap kt “kebun” mek n ayoh aku, ne tau ader dalam kalangan korang yang x kenal kowt tanaman tersebut. Har89x... papepom, tinggalkan jejaq anda. Sekian.....


Tembakau.. Antara tnaman utama dahulu kt kG aq... tp skrg,, x ag!!

Terung....

Ubi keling,, kt Klate jew kowt ader ditanam..... hurm!!

Ubi stelow a.k.a ubu keledek... wt cek mek molek pom sodap..

Murah2x,, skilo RM 1.50 jew..
sila2x...

Batas ubi keledek...

proses pengeringan.....
Berbudi pd tanah,, inilah hasilnya...
~~ huhuhu ~~

Ubi kayu,, laris pd msm bnjir,, main item nk wt putu halba neh....